De waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ is een half jaar na de introductie niet alleen breed bekend, maar zet ook aan tot denken. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Twee derde van de consumenten kan de zin spontaan noemen. Nog eens 22 procent geeft aan ervan te hebben gehoord. In totaal kent dus 87 procent van de Nederlanders de waarschuwingszin die aanbieders van kredieten moeten vermelden bij reclame voor hun product. Bijna driekwart van de consumenten zegt dat de zin aanzet tot nadenken over de nadelige gevolgen van lenen.
Aanbieders van kredieten houden zich over het algemeen goed aan de verplichting de zin te vermelden bij advertenties op radio, televisie of gedrukte media, aldus de AFM. Het zijn veelal de grotere instellingen die via deze kanalen reclame maken. Op de websites van financiële instellingen wordt de waarschuwing minder goed toegepast. Het gaat volgens de AFM daarbij vaak om sites van kleinere bemiddelaars.